MIDI

Musical Instrument Digital Interface


General MIDI / General Standard.


Specyfikacja General MIDI (GM) stanowi rozszerzenie standardu MIDI. Ustala ona między innymi numery barw odpowiadające poszczególnym numerom Program Change, numery klawiszy perkusyjnych oraz wymagania stawiane przed polifonią syntezatora i jego wyposarzeniem.

Programy podzielone są na szesnaście grup tematycznych zawierających po osiem różnych brzmień. Mapa klawiszy perkusyjnych wywodzi się z wczesnych modeli automatów perkusyjnych Rolanda. Specyfikacja GM określa jako kanał perkusyjny kanał o numerze 10, zaś pozostałych piętnaście przeznaczonych jest dla instrumentów melodycznych. GM wymaga również, aby wszystkie szesnaście kanałów można było odtwarzać z minimum dwudziestoczterogłosową polifonią dynamicznie rozmieszczoną na wszystkich kanałach. General MIDI nie określa jakości dźwięku odtworzonego przez instrument. Pozostałe wymagania, które musi spełnić instrument to uwzględnianie velocity, modulation, sustain, expression, volume i pan oraz interpretowanie komunikatów All Notes Off, Reset All Controlers. Instrument musi także odbierać komunikaty Pitch Bend oraz jego zakresu. Dźwięk “c” razkreślne (C3) powinien odpowiadać nucie o numerze 60. Dodatkowoe wyposarzenie stanowią gniazda MIDI IN, MIDI OUT i MIDI THRU, stereofoniczne wyjście audio oraz gniazdo słuchawek.

Tab. Mapa numerów barw w standardzie General MIDI.

Program

Instrument

 

1 - 8

PIANO

1

Acoustic Grand Piano

2

Bright Acoustic Piano

3

Electric Grand Piano

4

Honky-Tonk Piano

5

Rhodes Piano

6

Chorused Piano

7

Harpsichord

8

Clavinet

Program

Instrument

 

9 - 16

CHROMATIC PERC

9

Celesta

10

Glockenspiel

11

Music Box

12

Vibraphone

13

Marimba

14

Xylophone

15

Tabular Bells

16

Dulcimer

Program

Instrument

 

17 - 24

ORGAN

17

Hammond Organ

18

Percussive Organ

19

Rock Organ

20

Church Organ

21

Reed Organ

22

Accordion

23

Harmonica

24

Tango Accordion

Program

Instrument

 

25 - 32

Guitar

25

Acoustic Guitar (nylon)

26

Acoustic Guitar (steel)

27

Electric Guitar (jazz)

28

Electric Guitar (clean)

29

Electric Guitar (muted)

30

Overdriven Guitar

31

Distortion Guitar

32

Guitar Harmonics

Program

Instrument

 

33 - 40

BASS

33

Acoustic Bass

34

Electric Bass (fingered)

35

Electric Bass (picked)

36

Frefless Bass

37

Slap Bass 1

38

Slap Bass 2

39

Synth Bass 1

40

Synth Bass 2

Program

Instrument

 

41 - 48

STRINGS

41

Violin

42

Viola

43

Cello

44

Contrabass

45

Tremolo Strings

46

Pizzicato Strings

47

Orchestral Strings

48

Timpani

Program

Instrument

 

49 - 56

ENSEMBLE

49

String Ensemble 1

50

String Ensemble 2

51

Synth Strings 1

52

Synth Strings 2

53

Choir Aachs

54

Voice Oochs

55

Synth Voice

56

Orchestra Hit

Program

Instrument

 

57 - 64

BRASS

57

Trumpet

58

Trombone

59

Tuba

60

Muted Trumpet

61

French Horn

62

Brass Section

63

Synth Brass 1

64

Synth Brass 2

Program

Instrument

 

65 - 72

REED

65

Soprano Sax

66

Alto Sax

67

Tenor Sax

68

Baritone Sax

69

Oboe

70

English Horn

71

Basson

72

Clarinet

Program

Instrument

 

73 - 80

PIPE

73

Piccolo

74

Flute

75

Recorder

76

Pan Flute

77

Bottle Blow

78

Schakuhachi

79

Whistle

80

Ocarina

Program

Instrument

 

81 - 88

Synth Lead

81

Lead 1 (square)

82

Lead 2 (sawtooth)

83

Lead 3 (caliope Lead)

84

Lead 4 (chiff lead)

85

Lead 5 (charang)

86

Lead 6 (voice)

87

Lead 7 (Fifths)

88

Lead 8 (bass+lead)

Program

Instrument

 

89 - 96

SYNTH PAD

89

Pad 1 (new age)

90

Pad 2 (warm)

91

Pad 3 (polysynth)

92

Pad 4 (choir)

93

Pad 5 (bowed)

94

Pad 6 (metallic)

95

Pad 7 (halo)

96

Pad 8 (sweep)

Program

Instrument

 

97 - 104

Synth Effect

97

FX 1 (rain)

98

FX 2 (soundtrack)

99

FX 3 (crystal)

100

FX 4 (atmospere)

101

FX 5 (brightnes)

102

FX 6 (goblin)

103

FX 7 (echoes)

104

FX 8 (sci-fi)

Program

Instrument

 

105 - 112

ETHNIC

105

Sitar

106

Banjo

107

Shamisen

108

Koto

109

Kalimba

110

Bagpipe

111

Fiddle

112

Shanai

Program

Instrument

 

113 - 120

Percusive

113

Tinkle Bell

114

Agogo

115

Steel Drums

116

Woodblock

117

Taiko Drum

118

Melodic Tom

119

Synth Drum

120

Reverse Cymbal

Program

Instrument

 

121 - 128

SOUND EFFECT

121

Guitar Fret Noise

122

Breath Noice

123

Seashore

124

Bird Tweet

125

Telephone Ring

126

Helicopter

127

Applause

128

Gunshot

Tab. Mapa klawiszy perkusyjnych w standardzie General MIDI.

Klawisz

Instrument

 

35

Acoustic Bass Drum

36

Bass Drum 1

37

Side Stick

38

Acoustic Snare

39

Hand Clap

40

Electric Snare

41

Low Floor Tom

42

Closed High-Hat

43

High Floor Tom

44

Pedal High-Hat

45

Low Tom

46

Open High-Hat

47

Low-Mid Tom

48

High-Mid Tom

49

Crash Cymbal 1

50

High Tom

51

Ride Cymbal 1

52

Chinise Cymbal

53

Ride Bell

54

Tambourine

55

Splash Cymbal

56

Cowbell

57

Crash Cymbal 2

58

Vibraslap

Klawisz

Instrument

 

59

Ride Cymbal 2

60

High Bongo

61

Low Bongo

62

Mute High Conga

63

Open High Conga

64

Low Conga

65

High Timbale

66

Low Timbale

67

High Agogo

68

Low Agogo

69

Cabasa

70

Maracas

71

Short Whistle

72

Long Whistle

73

Short Guiro

74

Long Guiro

75

Claves

76

High Wood Block

77

Low Wood Block

78

Mute Cuica

79

Open Cuica

80

Mute Triangle

81

Open Triangle

Firma Roland już w trakcie implementowania standardu General MIDI udostępniła nowe moduły Sound Brush i Sound Canvas przeznaczone do odtwarzania plików Standard MIDI File zgodnie ze standardem GM. Jednak wielu producentów zwracało uwagę na to, iż General MIDI nie posunął się zbytnio w precyzowaniu standardu. Firma Roland rozbudowała więc specyfikację GM, zwaną odtąd General MIDI poziomu pierwszego, nadając nowej nazwę General Standard (GS).

GM, GS logo

GS akceptuje wszystkie protokoły transmisji i mapy GM implementując przy tym dodatkowe parametry. Niektóre z kontrolerów używają nie zarejestrowanych dotychczas numerów, umożliwiając kontrolę na przykład obwiedni czy zmiany przypisanego typu efektu (reverb, chorus, modulation). Nowy komunikat Bank Select pozwala na wybór dodatkowych bibliotek brzmień. Programy (barwy) w każdym banku odpowiadają 128-u barwom zgodnym z GM. Standard GS zawiera tak zwany system fall back. Działa on w ten sposób, że np. jeżeli instrument otrzyma żądanie uaktywnienia banku, którego nie ma, wówczas przywracany jest standardowy zestaw brzmień. W praktyce oznacza to, że moduł dźwiękowy GS będzie poprawnie odtwarzał utwory zapisane w standardzie GM.


[ Co to jest MIDI ? ] [ Informacje przesyłane poprzez MIDI ] [ Spis zawartości ] [ Karta implementacji ] [ GM/GS ]